وب لاگ امیرحسین اسعدی

آنچه یادگرفتم، خواندم و دیدم رو اینجا به اشتراک می‌گذارم
I share what I learned, read and saw

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۸ خرداد ۰۲، ۱۵:۲۲ - احمد صداقت زاده
    عالی

خبر بی خبر

این پست به معرفی کتاب دیگر اخبار نخوانید می‌پردازه با من در ادامه مطلب همراه باشید

آخرین بروزرسانی 11 شهریور

Stop Reading News

بروزرسانی: الان دیدن همون سرخط خبر موقع ناهار رو هم حذف کردم، اوضاع بهتر از قبله :)

چی شد که این کتاب رو خوندم؟ من فکر می‌کردم که خیلی کم خبر می‌خونم هیچ کانال خبری توی تلگرام عضو نبودم و اخبار تلویزیون رو فقط سرخط خبر هاش رو می‌دیدم یا موقع ناهار و شام در حالی که غذا می‌خوردم صدای اخبار رو بلندتر می‌کردم. البته وقتایی که میخواستم استراحت کنم و میرفتم تلگرام و پیامی نداشتم به خودم می‌گفتم برو یکی دو تا کانال خبری رو چک کن و اسمشون رو جستجو می‌کردم و بدون اینکه کانالشون عضو بشم فقط خبر ها رو اسکرول میکردم.

 یک بعد از ظهر دو تا خبر حالمو بد کرد و ناراحت شدم و دیگه نتونستم تا آخر اون روز تمرکزمو درست جمع کنم. یکی اینکه مقامات استرالیا گفته بودن از افغان‌ها عذرخواهی کردن چون مثل اینکه در زمان جنگ تعدادی بی گناه رو کشته بودن و خبر دوم مربوط می‌شد به یک خانم و فرزندش که در بندرعباس در حاشیه شهر زندگی میکردن و شهرداری میاد به زور خونه شون رو خراب میکنه. البته این اولین باری نبود که خبرهای بد حالمو گرفته بود یادمه قبل پایان ترم یادگیری ماشین هم خبر اینکه خودمون  هواپیمای اوکراینی رو زدیم رو امتحان فردام بی تاثیر نبود یا کلا وقتایی که خیلی توی توییتر بودم با حال نسبتا بد بیرون میومدم.

تا اینکه فردای اون بعد از ظهر به خودم گفتم اینطوری نمیشه و ماجراو رو برای دوستم نوشتم و اونم جواب داد خبر نخون خبر خیلی بده. اما جدا از راهنمایی کامل و جامع دوستم که حسابی منو قانع کرد بود و به فکر فرو برده بود، میدونستم رولف دوبلی یک کتاب داره به اسم stop reading the news (+)و تصمیم گرفتم بخونمش تا ببینم ایشون چی میگه. کتاب شامل چندین فصله که هر فصل یک دلیلی میاره که چرا نباید خبر بخونیم و خود نویسنده هم میگه هر وقت قانع شدین کتابو بذارین کنار من با همون دو فصل اول دیگه تصمیم رو گرفته بودم که دیگه خبر نخونم ولی چون میخواستم دیگه هوس خبر خوندن به سرم نزنه و ضمن اینکه متن لاتینش خوب و روان بود تا آخرش خوندنم.

در طول خوندن کتاب خیلی جاها شد به خودم بگم، هی وای من که تا الان مسیر رو اشتباه رفتم ولی خب از طرفی خوشحال بودم که دیگه قرار نیست اون مسیر رو ادامه بدم. و یکی دیگه از تاثیراتش این بود که توی شبکه های مجازی به خصوص توییتر و اینستاگرام فالور هایی که خبر میذاشتن رو آنفالو یا میوت کردم که دیگه پست هاشون رو نبینم. توی تلگرام هم دیگه به کانال‌های خبری سرک نمیکشم و موقع ناهار و شام هم به جای اخبار سعی میکنم یک مستند قشنگ یا یک کانالی که موزیک آروم پخش میکنه رو ببینم. برام جالبه که هنوز بعد این مدت خبر خاصی نبوده و هنوز دنیا سرجاشه. اخبار ساعت ۱۴ که معمولا سرخط خبرهاش ایناس مجلس فلان حرکتو زد، باران رحمت الهی در استان فلان و موج عذاب الهی کرونا در آمریکا. کانال های اونوری هم همچنان از مشکلات اقتصادی، بمب گذاری ها در خاورمیانه و تحریم های جدید میگن. و الان کمی با فضای ذهنی آدم‌های خوبی که می‌شناسم بیشتر آشنا شدم. وقتی خبر بدی میاد و دلقک‌ها استوری تسلیت می‌گذارن ولی اونها غالبا سکوت می‌کنند. اما حالم الان که شاید حدودا ۲ ماهه فقط گاهی سر خط خبرها رو نگاه میکنم آرمش بیشتری رو احساس می‌کنم و وقت بیشتری پیدا کردم.

 

خوشحالم که متمم(+) منو با این کتاب آشنا کرد و من به جای دیدن اون خبر‌ها فرصت کردم این کتاب رو زودتر بخونم. و فقط اگه بخوام یکی از فصل‌هاش که برام جالب بود رو بگم اینه که آیا میدونین شما با خبر خوندن دارین به تروریست ها کمک می‌کنید؟

به شما هم اگه درگیر خبر هستین توصیه می‌کنم چندفصل اول کتاب رو حداقل یک نگاهی بندازین احتمالا بعدش حال بهتر داشته باشین. در آخر هم دو تا شعر از حافظ و خیام که توشون لغت خبر داره می‌گذارم.

ای بی‌خبر بکوش که صاحب خبر شوی - تا راهرو نباشی کی راهبر شوی

و رضا ساقی در گنجور اینرو دربارش نوشته

بی خبر: کسی که از چیستی وچرایی زندگانی جزخوروخواب چیزی نمی داند.
صاحب خبر: دل آگاه وداننده،عارف، صاحب معرفت وآگاهی
منظوراز”خبر” دراینجا آگاهی پیداکردن درموردچیستیِ زندگانی وانتخاب بهترین راه برای رسیدن به حقیقت است. بهترین راه درنظرگاه حافظ “عشق” است.
راهرو: کسی که درپی کشف حقیقت، گام درطریقی نهاده وبرای رسیدن به سرمنزل مقصود درحرکت وتلاش است.
راهبر: راهنماو مرشد، دلیل راه
معنی بیت: ای کسی که ازرازهای زندگانی بی خبرهستی جهد کن نسبت به خود، خدا وزندگانی تحقیق کرده وآگاهی ومعرفت پیداکنی تازمانی که به خور وخواب مشغولی هستی وراهی رابرای کشف حقیقت طی نمی کنی به هیچ منزلی نخواهی رسید اگرگام درراهی ننهی گمان مبر که روزی رهبرشوی وبتوانی برای دیگران راهنما ودلیل ِ راه باشی. چنانکه برای استادشدن درهرکاری باید زحمتِ شاگردی برتابی، برای راهبرشدن نیزلازمست تحت رهبریِ یک دل آگاهِ صاحب معرفت، راهی راطی کنی وبا پیچ وخم وخطرات راه آشنا گردی.

میترسم از آن که بانگ آید روزی - کای بیخبران راه نه آنست و نه این

حواسمون باشه با خبر خوندن بیخبر نشیم ;)

شاید این تد تاک که خود رولف دوبلی راجع به خبر ارائه کرده هم براتون جالب باشه(+).

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">