وب لاگ امیرحسین اسعدی

آنچه یادگرفتم، خواندم و دیدم رو اینجا به اشتراک می‌گذارم
I share what I learned, read and saw

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۸ خرداد ۰۲، ۱۵:۲۲ - احمد صداقت زاده
    عالی

معافیت تحصیلی یا فارغ التحصیلی

به روز رسانی: ۱۹ بهمن ۹۸

تو این پست قراره راجع به دوستانی که قصد دارن از یک سال بعد از درسشون استفاده کنند چه برای کنکور، کار و ... حواسشون به چه تاریخ هایی باشه که غیبت سربازی نخورند و یا اگه وارد غیبت شدند راه حلش چیه؟ پس اگه شما هم جزو این دسته افراد هستید مطالعه این پست رو توصیه میکنم.

فکر کن بعد چند ماه که از صبح ساعت ۷ بیدار بشی بری نون تازه بخری و شروع کنی برای کنکور خوندن حالا که کنکور رو دادی و منتظر جوابایی میری پلیس +۱۰ و میخوای برگه اعزام به خدمت بگیری و بهت میگن تو غیبت خوردی،‌ سریع میری نظام وظیفه و اون ها هم میگن حتی اگه رتبه یک رو هم بیاری چون غیبت خوردی نمیتونی دانشگاه ثبت نام کنی!

اما داستان من چیه؟ من تا تاریخ ۳۱ شهریور معافیت تحصیلی داشتم و فکر میکردم که از اون تاریخ یک سال وقت دارم که خودمو به نظام وظیفه معرفی کنم یک روز کامل هم وقت گذاشتم و به پلیس+۱۰، نظام وظیفه و وب‌سایتش رفتم که از این بابت مطمئن بشم، و در اخر کارمند نظام وظیفه کدملی من رو تو سیستم زد و گفت بله شما تا ۳۱ شهریور سال بعد وقت داری و راحت میتونی بری کنکور بخونی! اما ایشون من رو اشتباه راهنمایی کرد!

قضیه چیه؟

با قوانین فعلی شما برای مقطع کارشناسی پنچ سال وقت داری و بعد از اون میتونی سنوات ارفاقی بگیری و مثلا نظام وظیفه میگه تا فلان تاریخ حداکثر معافیت تحصیلی داری حالا شما اگه تا قبل اون تاریخ فارغ التحصیل بشی همه چی تمومه و از روز فارغ التحصیلی تون یک سال وقت دارید خودتون رو به نظام وظیفه معرفی کنید.  مثل این می‌مونه من به شما میگم شما حداکثر تا ساعت ۲۱:۰۰ وقت داری بیای خونمون دو ساعت فیلم ببینیم حالا اگه شما به هر دلیلی مثلا ساعت ۱۸:۰۰ میایی دلیل نمیشه تا ۲۳:۰۰ خونمون بمونی :) و از موقعی که میرسی خونمون دو ساعت وقت داری یعنی تا ساعت ۲۰:۰۰.

پس ما دو تاریخ مهم داریم:

فارغ التحصیلی: همون تاریخیه که رو نامه‌ی دانشگاه تون زده میشه و به نظام وظیفه معرفی تون میکنه که معمولا پس از تحویل پروژه ها، کار آموزی و آخرین امتحان ها هست و لزوما تاریخ پایان ترم نیست مثلا میتونیه ۱۶ فروردین باشه!

معافیت تحصیلی: حداکثر تاریخیه که شما وقت دارید تا قبل اون فارغ التحصیل بشید. معمولا تاریخش پایان ترم هست و رند مثلا پایان شهریور که این تاریخ رو میتونید از سیستم نظام وظیفه ببینید.

اما اومدیمو مثل من چند ماه وارد غیبت شدید راه حل چیه؟

  • ثبت نام و سپس انصراف در یک دانشگاهی که کمتر سخت گیری میکنن مثل غیر انتفاعی ها جوری که شما در تاریخی ثبت نام دانشگاه جدید تون همچنان معافیت تحصیلی داشته باشید.
  • مراجعه به دانشگاه کارشناسی تون و درخواست اینکه تاریخ فارغ التحصیلی تون رو چند ماه بندازن جلو تر جوری که شما فرصت گرفتن برگه اعزام رو داشته باشید.
  • رفتن به سربازی، به هر حال چه بخواید چه نخواید شما باید این دوره رو بگذرونید.

چطوری میشه از این دست اشتباهات اجتناب کرد؟

شاید خوندن کامل دفترچه های راهنمای مواردی مثل کنکور، خدمت، و ... با اون لغت های عجیب شون و پیچیده کردن مسائل کمی سخت و حوصله سربر باشه ولی یک نتیجه خوبی که داره این هست که شما با خیال راحت میتونی برای آیندت برنامه ریزی کنی، پس در کنار مراجعه حضوری به دفاترشون، مرور کردن وبسایتاشون  و پرسیدن از دوستاتون خوندن اون دفترچه طولانی هم میتونه در مرحله آخر مهر پایانی باشه.

بروزرسانی اول:

و البته اگه دانشگاه جدید ثبت نام کردید طبق قانون سازمان سنجش (اگه از ترفند اول استفاده کرده باشید) باید تاریخ انصراف از دانشگاه قبلی و الکی تون قبل از ثبت نام در کنکور ارشد باشه.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">