وب لاگ امیرحسین اسعدی

آنچه یادگرفتم، خواندم و دیدم رو اینجا به اشتراک می‌گذارم
I share what I learned, read and saw

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۸ خرداد ۰۲، ۱۵:۲۲ - احمد صداقت زاده
    عالی

۲ مطلب در آبان ۱۳۹۹ ثبت شده است

۱- متغیر چیست؟

به هر چیز قابل اندازه گیری میگن متغیر.

Variables can be objects, events, concepts, etc.—whatever is observable(+).

با یک اسم حرفی مشخص میکنیمش مثل x یا y. لزوما هم نباید مقدار توی x رو بدونیم. مثلا تعداد قندهای توی یک قندون، یا بیشترین دامنه یک سیگنال یا میانگین سن افراد یک جامعه.

اگه قبول داشته باشین حداقل به خودش باید دو مقدار رو بگیره مثلا درست یا غلط چون اگه بخواد به خودش یک مقدار بگیره خوب دیگه تغییر نمیکنه.

متغیرها رو میشه به دو دسته وابسته و مستقل دسته‌بندی کرد:

متغیرهای وابسته مقدارشون به یکسری فاکتور دیگه وابسته هست (تابع، عرض)

متغیرهای مستقل هیچ فاکتوری روی اونا تاثیر نمیگذاره. (متغیر، طول)

پس میشه گفت متغیر مستقل میتونه روی متغیر وابسته تاثیر بگذاره و متغیر وابسته نمیتونه روی متغیر مستقل تاثیر بگذاره.

مثلا توی معادله(ضابطه) y=sin(x) بنظر شما به ترتیب x و y چه نوع متغیرهایی هستن؟ اگه کلاه قرمزی رو دیده باشین شخصیت دیوی کلا همه چی رو چپه میگه مثلا بجای شبتون بخیر میگه شبتون به فنا، دیوی به این سوال این طوری جواب میده میگه x متغیر وابسته و y متغیر مستقل هست.

متغیر تصادفی: کمیتی هست که مقادیر خودش رو به احتمال دریافت می‌کنه.

مثلا میگیم X نتیجه پرتاب سکه هست داریم.

P(X=شیر بیاد) = 0.5

متغیر پیش‌بینی کننده: در تجزیه و تحلیل رگرسیون به متغیری مستقلی میگن که به پیش‌بینی متغیر وابسته کمک می‌کنه. مثلا تو همون مثلا y=sin(x) میشه گفت x یک متغییر پیش‌بینی کننده هست.

متغیر : Variable

متغیر وابسته: Dependent Variable

متغیر مستقل: Independent Variable

متغیر پیش‌بینی کننده: Predictor variable

ترتیب پیشنهادی من برای آشنا شدن شما با آمار در پژوهش:

0- روش علمی چیست؟

۱- متغیر چیست؟

۲- آنالیز چیست

۳- آزمون‌های آماری

۴- آزمون تی تست t-test

۵- تحلیل واریانس ANOVA

نسخه‌های تمیز

به روز رسانی ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱
احتمالا برای شما هم پیش اومده که با بزرگتر شدن پروژه‌ها و کارهاتون با مدریت کردن نسخه‌ها، کارگروهی و پشتیبان گرفتن از شون کمی مشکل داشته باشین، مثلا اسم فایل تون رو میزارین ali1 نسخه جدیدترشو ali2 یا final1,2,...  بعدش new final یا مثلا اشتباهی زدین یک فولدر از پروژه تون رو پاک کردین و یا فایل‌هایی که توی تلگرام رد بدل کردین زیاد شدن و پیدا کردن نسخه مناسب کمی سخت شده. این فایل‌ها میتونن کدهای برنامه نویسی باشن میتونن یک گزارش باشن یک کتاب یا هرچیزی که نسخه های متفاوتی داره.

یکی به اسم لینوس -Linus Torvalds- برای این کار یک نرم‌افزار کنترل نسخه نوشته به اسم git، دوست عزیزم رضا و من در ترم های آخر کارشناسی زاهدان یک سری آموزش git برای درس آموزش الکترونیکی درست کردیم، خواستم با این پست اون رو با شما به اشتراک بذارم. خیلی ساده و کار راه بنداز گفتیم پس برای کسی خوبه که تا حالا آشنایی نداشته جادی هم در فردارس دوره خوبی داره می‌تونید پس از فیلم‌های مقدماتی ما استفاده کنید. من برای اینکه کدهامو تو ابر ها هم داشته باشم :) اونها رو گاهی در گیتهاب و پروژه های شخصی مو در گیت‌لب (میتونین با تحریم شکن shecan تحریم ها رو دور برنید) نگهداری میکنم اینجوری خیالم از بابت پاک شدنشون راحته و مطمئنم همیشه یک نسخه پشتیبان دارم.

خوب و خوش باشین.

آموزش گیت در آپارات


چند دستور پرکاربرد کمتر دیده شده:

  1. اگر نمیدونستید چه تغییراتی اخیرن دادین به فایلتون کافیه بزنید git diff اون خط هایی که اضافه شده رو با رنگ سبز و شروع + نشون میده و اون خط هایی که حذف شدن رو با رنگ قرمز و شروع با علامت - نشون میده اگر هم خواستین خط هایی که تغییر نکردن رو نشون نده می‌تونید بزنید git diff -U0