وب لاگ امیرحسین اسعدی

آنچه یادگرفتم، خواندم و دیدم رو اینجا به اشتراک می‌گذارم
I share what I learned, read and saw

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۸ خرداد ۰۲، ۱۵:۲۲ - احمد صداقت زاده
    عالی

سوالات متداول در پردازش سیگنال مغزی EEG

این پست به مرور زمان کامل میشه. اگه شما هم سوالی دارین تو قسمت نظر‌ها بپرسید و اگه سؤال خوبی بود میارمش توی پست.

۱- فایل مکان الکترود‌ها برای دیتاست چندرسانه‌ای رو از کجا میتونم پیدا کنم؟

 دانلود فایل نقشه الکترود‌ها

۲- کانال آخر EEG عددهاش متفاوت هست و یا NAN داره این کانالو حذف کنم؟

نه این کانال eventها هست و باید مناسب با این داده تو پردازش کنی

۳- یه مقاله ای چیزی وجود داره آیا که راجع پیش پردازش کامل توضیح داده باشه؟

بنظرم فیلم‌های پیش پردازش سیگنال مغزی دکتر نصرآبادی رو تهیه کنید(+)

۴- سیگنالم رو تو چه رنجی فیلتر کنم بهتره؟

بنظرم برید و مقاله‌های مشابه کارتون رو مطالعه کنید و ببینید معمولا در چه بازه فرکانسی کار کردن شما هم همون بازه رو فیلتر کنید برای کار خودتون و تو مقاله تون به همون مقاله‌ها ارجاع بدین.

۵- بعضی داده‌های چندرسانه‌ای تو تبدیل eeg به mat فایل هنگ میکنه یا خطا میده باید چیکار کنم؟

اینا چون طول فایل شون کوتاه هست یا event شون خطا داره، باید دور بریزین.

۶- تو داده چندرسانه‌ای چرا به اندازه هشت ثانیه میریم عقب؟خب کلش رو به عنوان بیس لاین برداریم دیگه

نمیشه مثلا یک میکروفن در نظر بگیر که میخوایم با یک نفر صحبت کنیم و صداشو ضبط کنیم. دکمه ضبط رو میزنیم بهش میگیم آماده‌ای؟ بعد رو میکروفن دو سه تا ضربه میزنیم و بعد شروع میکنیم صحبت کردن با آدمه. اینجا هم همین طوره دکمه ضبط EEG رو زدیم و جلو رفتیم یکسری کارا کردیم و بعد صفحه خاکستری اومده. پس از همش نمیشه استفاده کرد.

۷- از کجا بفهمم کدوم مولفه‌های ICA رو دور بریزم کدوم‌ها رو نگه دارم؟

میتونید آموزشش رو از فیلم‌های دکتر نصرآبادی ببینید و یا این وظیفه رو بسپارید به کامپیوتر. اکستنشن‌های متلب مثل ICLABEL یا ADJUST اینکارو انجام میدن و میگن کدوما خوبن.

۸- آیا مختصات سیستم ۱۰-۲۰ ثابت هست برای همه دستگاه‌ها؟

نه، دستگاه به دستگاه ممکنه تفاوت داشته باشه

۹- پارامتر‌های پلاگین ASR رو روی چه عددی بگذارم بهتره؟

اگر با فیلد‌هاش دقیق آشنا هستین و یا تو مقاله‌‌ای که به کارتون شبیه بوده و خوب بوده به اونا اشاره کرده شما هم همون مقادیر رو  تنظیم کنید. در غیر این صورت با پیش فرضش کار کنید.

۱۰ - اگه ضبط با سیستم ده بیست انجام شده باشه، میتونم مختصاتی که برای سیستم ۱۰-۵ هست رو برا الکترود ها جدا کنم بگم مختصات اینا است؟

من همچین کاری نکردم ولی تو مقاله‌ها دیدم از این حرکت‌ها بزنن. پس آره میتونی. اما اینکه چطوری؟ من نمیدونم باید سرچ کنی و احیانا از همون eeglab mailing list بپرسی.

۱۱- دوتا الکترود گوش رو m1 m2 نوشته، فک کنم مرسوم اینه که a1 a2 نوشته بشه، درسته؟

آره موافقم. ولی تاجایی که یادمه تو فایل‌ها اینا رو حذف کردیم. و برای rerefrence از ری رفرنس به avrage استفاده میکنیم. که هم بهتره و هم به a1 و a2 احتیاجی نیست.

۱۲- این سیستم دستگاه رو من الان مشکل دارم باهاش، تو مقاله سرایلو گفته ۲۹ تا چنل (به این اسم ها ...) داریم با دوتا گوش، بعد تو فایل ها مثلا یدونه هست چنل نامبر رو زده ۳۳ داستان چیه؟

این فیلم رو نگاه کنید اینجا مفصل توضیح دادم.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">