وب لاگ امیرحسین اسعدی

آنچه یادگرفتم، خواندم و دیدم رو اینجا به اشتراک می‌گذارم
I share what I learned, read and saw

طبقه بندی موضوعی
آخرین نظرات
  • ۸ خرداد ۰۲، ۱۵:۲۲ - احمد صداقت زاده
    عالی

۱ مطلب در ارديبهشت ۱۳۹۹ ثبت شده است

مرور مسیرم در کتابخوانی

سلام

تو این پست از تجربم تو مسیر کتابخونی میخوام برات بگم، آخرای کارشناسی به کتاب خوندن علاقه‌مند شدم، چطور؟ آدمای خوب دوربرم کتاب میخوندن و من چون میخواستم از قافله عقب نباشم، کتاب اگزیستانسیالیسم و اصالت بشر رو امانت گرفتم و تو یک هفته خوندمش، هیچی نفهمیدم ولی اسم باکلاسی داشت و حس خوبی داشت کسی تو رو با این کتاب ببینه. تا اینکه دیدم اینجوری نمیشه تو گوگل سرچ کردم "کتاب های خوب" که گوگل گفت میخوای بهت بگم قبل مرگت کدوم ۱۰۰ تا کتابو بخونی؟ منم گفتم هاها بگو و فرداش رفتم کتابخونه دانشگاه کتاب صد سال تنهایی مارکز رو امانت گرفتم و لابلای بقیه کارم شروع کردم به خوندنش ولی اونقد اسم ها زیاد بودن و عجیب غریب که دو بار ولش کردم و دفعه سوم به کمک یک عکس درختی از کاراکتر های کتاب تونستم تمومش کنم، و بهم نچسبید آخه انتظار دیگه‌ای از لیست ۱۰۰ کتاب قبل از مرگ داشتم.

با وبسایت goodreads آشنا شدم و بهم خیلی کمک کرد که انگیزه مو نسبت به کتابخونی حفظ کنم و یک جورایی مثل IMDb توی فیلما اینم به کتابا امتیاز داده بود میتونستی برای خودت لیست کتاب درست کنی مثلا کتابایی که خوندم، دارم میخونم، بعدا میخونم، کتابای نجومی و هرچی که دوست داشته باشی. هر وقت خواستی میتونی هر چند صحفه از کتابی که جلو رفتی رو تو سایت بروز کنی و ملت لایک کنن یا نظر بدن. از طرف دیگه هم اوایل برنامه های فیدیبو و طاقچه بود و هر چند روز یک کتاب رو رایگان می‌کردن منم سریع میفرفتم دانلود می‌کردم، میخوندم و اضافه میکردم به لیست خونده هام در گودرید. نمایشگاه استانی کتاب هم در زاهدان برگزار شد و منم شرکت کردم یک غرفه همون اولا بود که نسبت به بقیه شلوغ تر هم بود و بزرگ با ماژیک مشکی رو مقوای زرد نوشته بود پرفروش ترین کتاب سال  و یک عالمه کتاب من پیش از تو رو با جلد قرمز، قشنگ چیده بودن رو هم ملتم صف خرید تشکیل داده بودن منم گفتم حتما یک دلیلی داره که پرفروش ترین کتاب سال شده و یکی شو هم من خریدم، و چون تجربه تلخی نسبت به اون کتاب اگزیستانسیالیسم داشتم به یک غرفه دیگه که کتابهای فلسفیش بیشتر بود رفتم و گفتم آقا من از فلسفه چیزی نمیدونم یک کتاب برای شروع معرفی کن، اونم کتاب آغاز فلسفه رو داد منم که دیدم قیمتش خوبه اونم تهیه کردم.

کتاب من پیش از تو رمان عشقی بود و چیزی خیلی خاصی نداشت و منم سریع تمومش کردم ولی برام عجیب بود چرا پرفروش ترین این شده، چون بازهم نظرمو جلب نکرد کتاب آغاز فلسفه رو هم اصلا شروع نکردم خوشبختانه. یه مدتی خریدن کتاب رو ادامه دادم و انتخاب هام بهتر شده بود، منتهی گرون شدن کتابها ادامه کار رو سخت تر کرد، یکی از دوست های سفریم رو هم دیدم گفت چرا انقدر پول به کتاب میدی تو این گرونی نگه دار برای وسایل سفرهات و کتاباتو از کتابخونه ها امانت بگیر، پیشنهاد خوبی بود و هزینه هامو کاهش داد.

اما الان که دارم این پست رو مینویسم گودریدم میگه من ۵۶ کتاب خوندم، ولی راستش اگه بخوام چیزایی که یادمه و یاد گرفتمو بنویسم شاید اندازه یک فصل از یک کتاب باشه، و این اصلا خوب نیست تو این فضای فکری بودم که کرونا شروع شد و منم چون وقتی بیشتری داشتم متمم رو جدی تر گرفتم و اتفاقا هدیه نوروزی محمدرضا فایل صوتی راهنمای خرید و خواندن کتاب بود، چون خیلی اشتیاق داشتم تو نصف روز گوشش دادم و منو انداخت تو مسیر یادگیری الان دارم تو این جاده سفر میکنم.

دیگه الان مثل قبل گودریدمو سریع آپدیت نمیکنم، کسی هم بهم بگه کتاب فلانو حتما بخون، فوری نمیرم از کتابخونه بگیرمش و بخونمش، آمار و ارقام گودرید یا لقب پُر فلان ترین کتاب سال هم برام جذاب نیست کتابی رو خواهم خوند که سوال های خوبی داشته باشه. به تو هم توصیه میکنم اگه تو مسیر کتاب خوندن گم شدی سری یادگیری متمم میتونه ستاره قطبی باشه برای پیدا کردن مسیرت.